Journalistimummi

Arjen ilmiöistä isoäidin maalaisjärjellä.

Hyvä myyjä haukkuu hintansa

Vapaa-ajan asunnon remontissa eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa tarvittiin valmiiksi maalattua listaa ovenpieliin. Menimme isohkoon rautakauppaan, jossa oli aina saatu erinomaista palvelua

 

Sopivia listoja löytyi, mutta niitä piti kuljetuksen sujumiseksi saada pätkityksi jo kaupassa. Myyjä sanoi, että onnistuu. Hän toi rullamitan ja sahan, ojensi ne miehelleni ja osoitti tavarapinoa, johon sahatessa sopii tukeutua. Itse hän siirtyi noin kolmen metrin päähän tiskin taakse tietokoneensa ääreen. Siellä, tiskin takana siis, istui jo valmiiksi kaksi muuta nuorehkoa miestä.

Mies pätkäisi listat, tiskin takana katseet pidettiin tiukasti tietokoneiden ruuduissa. Sahaaminen toki sujui käsistään kätevältä. Silti asetelma oli umpihullu. Maksavat asiakkaat tekevät työn, jonka kaiken järjen mukaan pitäisi sisältyä tuotteet hintaan. Myyjän otteista henki, että tämä on talon tapa, ja sitä hän noudattaa, on kiireitä tai ei.

Olimme tyrmistyneitä siksikin, että Nurmeksessa ei ole vastaavaa sattunut, ja siellä on sentään taloa remontoitu kohta kolmekymmentä vuotta.

Mietin, miten poropeukalon olisi käynyt. Tai minun, jos olisin ollut asialla yksin. Kysytäänkö minkäänlaisilta asiakkailta, pystyvätkö he itse sahaamaan listat? Kiitos ketjun palautejärjestelmän pääsin keskustelemaan ongelmasta suoraan kauppiaan kanssa.

Tuskin kukaan enää haikailee aikoja, jolloin jokainen makeispussikin ojennettiin asiakkaalle tiskin takaa. Itsepalvelu sopii monenlaiseen kauppaan, mutta ainakin rauta-, rakennus- ja sisustustarvikekaupassa sietää olla rajan kanssa tarkkana. Uskallan veikata, että vain harvalla asiakkaalla on riittävästi niissä tarvittavia taitoja ja tuotetietoja. Hyvä palveluhenkinen myyjä haukkuu hintansa moneen kertaan.

 

Kommentit

Ei kommentteja
Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu tästä
Vieras
20.06.2019