Journalistimummi

Arjen ilmiöistä isoäidin maalaisjärjellä.

Kuoppaa kuopan perässä

Kuoppaa kuopan perässä

Meidän kylämme läpi kulkeva sorapintainen tie ei ole ollut koskaan erityisen hyvässä kunnossa, mutta tämä kesä on ollut tienpitäjältä pohjanoteeraus.  Tie on luokattoman kuoppainen.

Taustalla on tietysti vuosien kehitys. Vaikka tiellä on kohtalaisen paljon raskasta hyötyliikennettä – tukkirekkoja ja maatalouskoneita – sille ei ole vuosiin tuotu mursketta. Syntyneet kuopat eivät täyty sillä lääppimisellä, jota kai lanaamiseksi sanotaan. Jokainen sade syventää kuoppia, ja jokaisen sateen jälkeen vesi seisoo niissä entistä pitempään.

Joudun itse ajamaan vain pari kilometriä pikitielle päästäkseni. Tälläkin vaivaisella pätkällä on useampi kohta siinä kunnossa, ettei säällisiä ajolinjoja enää löydy. Myötätunnolla ajattelen niitä, joiden on pakko rytyyttää pitemmälle.

Mieleen ikävä kyllä tulee, että nämä vähäväkiset seudut ja itsestään meteliä pitämättömät ihmiset jätetään kylmän viileästi mopen osille.

Tiedetään.  Ei pidä vain puristaa nyrkkiä taskussa ja sättiä systeemiä toriparlamenteissa. Pitää valittaa viranomaisille.

Palautteen antaminen tienpitäjälle kuitenkin vaatii turnauskestävyyttä sekin. On jostakin kaiveltava valtakunnallinen numero, jossa automaatti neuvoo painamaan ykköstä, kakkosta tai kolmosta ja ehkä nelostakin sen mukaan, mikä on asia. Ohjeiden mukaan kun etenee, puhelimeen vastaa oikea ihminen. Hän tosin kertoo vain etunimensä, mikä näillä vuosilla vähän särähtää korvaan, mutta hän keskustelee asiallisesti ja lupaa välittää palautteen ”alueelle”.

Käsi sydämelle. Kuinka moni luovuttaa alkuunsa, lopettaa verkkosivuja aikansa selattuaan ja ajattelee, että olkoot ja eläkööt, yritetään kestää? Kuinka ison osan suivaantuneista tienkäyttäjistä tällainen palautejärjestelmä panee hiljaiseksi jo siksi, että tietokoneen käyttö tai älypuhelimen räplääminen käy kömpelösti tai laitteita ei ole? Ja mitä ja kenelle se ”alueelle” edes tarkoittaa?

Miksei asianomaisen ely-keskuksen – meillä Pohjois-Karjalan – verkkosivuilla anneta sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa, johon tien käyttäjät voivat suoraan kertoa huolensa ja perustella kritiikkinsä? Palautejärjestelmä tuntuisi uskottavammalta, jos langan toisessa päässä edes osapuilleen tunnettaisiin niitä seutuja ja teitä, joista puhutaan.

 

 

Yksinkertaisimmankin asian kierrättäminen valtakunnallisten numeroiden kautta voi olla hallinnon näkökulmasta näppärää, mutta ei se järin asiakaslähtöistä ole. Sitä muotisanaa julkisessa hallinnossa kuitenkin kovin mielellään viljellään.

 

Kommentit

Ei kommentteja
Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu tästä
Vieras
15.07.2019