Julkaistu    |  Päivitetty
Anu Saarelainen

Keskustan koulun kohtaloa puidaan tänään – käyttäjiltä kannanotto koulun puolesta

Maija Laurisen ja Seppo Laanisen mukaan Keskustan koulun tiloille on tarvetta. Anu Saarelainen Maija Laurisen ja Seppo Laanisen mukaan Keskustan koulun tiloille on tarvetta.

Nurmeksen kaupunkirakennelautakunta käsittelee tänään torstaina toimitilaohjelmaa. Isoimpia asioita toimitilaohjelmassa on Keskustan koulun kohtalo. Sisäilmatyöryhmän mukaan koulun käyttö pitää lopettaa kokonaan tulevan vuoden toukokuun loppuun mennessä.

Keskustan koulun tilojen nykyiset vuokralaiset puolustavat koulua ja haluavat edelleen jatkaa sen käyttöä. Vanhan kauppalan asukasyhdistyksen puheenjohtaja Seppo Laaninen jätti eilen Keskustan koulun käyttäjien kannanoton kaupungin tekniselle johtajalle Pasi Parkkiselle. Kannanoton on allekirjoittanut kymmenen vuokralaista sekä 17 muuta käyttäjää. Vuokralaisten joukossa on yhdistysten lisäksi ammatinharjoittajia, joilla on työtilat koululla.

MAINOS - JUTTU JATKUU ALLA
MAINOS PÄÄTTYY

Kannanoton mukaan vuokralaiset voivat käyttää nykykuntoisiakin tiloja, mutta toivovat, että koululle tehdään kevyt remontti, jolla turvataan sisäilmanlaatu. Jos koulun käyttö kuitenkin päätetään lopettaa, vuokralaiset haluavat korvaavat tilat muualta.

Kuvataiteilija Maija Laurinen toivoo, että käyttäjiä kuullaan ennen päätöksiä. Hänellä ja hänen taiteilijapuolisollaan Michal Czinegellä on työhuoneet koululla.

– Meillähän ammatti riippuu näistä tiloista. Nämä ovat meille ideaalit. Teemme projekteja pari vuotta etukäteen, joten työtilan jatkuvuuden pitää olla turvattu, Laurinen sanoo.

Hän pelkää, että kun koulu tyhjennetään sisäilmaongelmien vuoksi, se on sen jälkeen helppo purkaa.

Laaninen toivoo, että sisäilmaraportista järjestetään vielä yleisötilaisuus, jossa raporttia tulkitaan monipuolisesti ja sen pohjalta käydään koulun kohtalosta keskustelua.

– Onko sipistelykorjauksilla rakennus kuitenkin saatavissa käytettävään kuntoon? Kukaan käyttäjistähän ei ole vaatimassa sinne miljoonien remonttia, Laaninen pohtii.

Hae sivuilta