play

Uutisten viikon näkökulma: Nuoria ei voi jättää itsekseen Tiktokiin

Tuire Haverinen

Tiktok trendaa yhä kiihtyvämpää vauhtia nuorten parissa. Tämä jäi lähinnä ainakin omaan mieleeni, kun seurasin Uutisten viikon alla Uutismedian liiton perinteistä webinaaria nuorten ja uutismedian suhdetta käsittelevästä tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan 13–18-vuotiaiden nuorten tärkein uutiskanava on selkeästi Tiktok. Tiktokista uutisia seuraa lähes puolet ikäryhmästä. Sen merkitys on myös kasvanut nopeasti. Vielä vuonna 2020 Tiktokista uutisia seurasi vain 25 prosenttia. Kolmessa vuodessa seuraajien määrä on siis tuplaantunut.

Lisäksi tutkimukseen vastanneista nuorista lähes puolet oli sanonut, että että jos uutismedioiden sisällöt eivät tulisi vastaan Tiktokissa, he todennäköisesti eivät näkisi niitä missään muualla.

Samaan hengenvetoon tutkimuksessa kuitenkin todetaan, että vaikka Tiktok on nuorille tärkeä uutiskanava, sitä käytetään pääasiassa muuhun kuin uutisten seuraamiseen. Nuorille Tiktok on ennen kaikkea viihteen lähde.

Mainos alkaa
Mainos päättyy
Mainos alkaa
Mainos päättyy

Pitäisikö siis uutismedioiden liittyä Tiktokiin, jotta ne saavuttaisivat edes osan nuorista? Osa uutismedioista on näin jo tehnyt, kuten Helsingin Sanomat ja Yle.

Olin jo valmis kirjoittamaan tässä päätöksen järjettömyydestä, tietoturvaongelmista ja Kiinan vallasta. Sitten luin kahvitauolla Uutismedian liiton mediakasvatusasiantuntijan Hanna Romppaisen kolumnin "Mediakasvattajan kannattaa kiinnostua Tiktokista" (Uutismediakasvatuksen 60-vuotisjuhlalehti Uutisia!).

Romppainen argumentoi, että jos vastuulliset toimijat välttelevät Tiktokia tietoturvasyistä, nuoret jäävät muiden toimijoiden armoille. Tiktokiin tarvitaan Romppaisen mielestä vastuullisia toimijoita ja julkaisijoita. Tiktokiin tarvitaan myös opettajia puhumaan tietoturvasta, Tiktokin vastuullisesta käyttämisestä, journalismin erottamisesta ja algoritmin koukuttavuudesta.

Kun asiaa ajattelee, tottahan tämä on. Nuoret ovat Tiktokissa, eikä heitä sieltä saa pois kuin ehkä samalla keinolla kuin Facebookista. Mammojen ja pappojen vallatessa alaa nuoret siirtyvät trendikkäimmille alustoille. Tätä kirjoittaessa niin on voinut jo käydä.

Niin pahalta kuin se tuntuukin keski-ikäistyvästä toimittajasta maailman myllerryksessä, Tiktokia pitäisi alkaa ainakin harkita. Tai vähintään ainakin lisätä videoita, sillä Uutismedian liiton teettämän tutkimuksen mukaan nuoret haluavat uutisensa mieluiten lyhyinä ja videomuodoissa.

Tärkeintähän meidän toimittajien työssä ei ole muoto vaan sisältö ja se, että uutiset ja muut jutut löytävät myös kuluttajansa. Emme me tätä työtä itsellemme tee.

Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta
Haemme jutun kohta